Ota yhteyttä »
Uutiskirje »

Ryhdin tärkeys?

 

Ryhdin tärkeys?

Ryhti on yksi tärkeimmistä peruspilareista toimintakykyiseen kehoon. Nykypäivän istuva elämäntyyli, jossa vietämme suurimman osan ajastamme istuen tietokoneen äärellä tai autolla matkustaessa, valitsemme huonon ryhdin. Lisäksi toinen puoli kehoamme on hallitsevampi kuin toinen, esim. oikea- tai vasenkätisyys. Tämä hallitsevuus luo epätasapainoa ja vaikuttaa ryhtiin. Normaalin selkärangan kuuluisi näyttää S-muotoiselta sivusta.

Tämä muoto päästää selkärangan nivelet asettumaan oikein, joten ne voivat liikkua tehokkaasti. Lisäksi S-muoto mahdollistaa liikkeen ja toimii jousena, kuten iskunvaimennin, kun liikumme ja kannamme asioita. Tämä jousimainen kyvykkyys selkärangassa sallii liikkeen rasitusten kulkea oikein selkärangassa eikä varastoitua paikkoihin, jotka voivat aiheuttaa rappeutumista ja ärtymystä.

Selkärangan asento vaikuttaa koko kehoon, joten jos selkärangalla on väärä asento, kuten kiertynyt lantio tai laajentunut muoto alaselässä, niillä on vaikutusta koko vartaloon. Jotta meillä voisi olla hyvä ryhti, on äärimmäisen tärkeää, että selkärankamme liikkuu ja toimii oikein.

Ryhdin vaikutuksesta fysiologiaan on tulossa koko ajan lisäselvitystä. Esimerkki siitä, miten ryhti ja tunteet ovat yhteydessä, esimerkiksi masentuneella on yleensä huono ryhti, etukumara pään asento ja lisääntynyt rintarangan kyttyräisyys, ne voivat aiheuttaa lysähtänyttä olemusta. Vastakohta tälle voisi olla joku, kenellä on hyvä fiilis ja korkea itsearvostus, hänellä on yleensä täysin päinvastainen asentoon liittyvä olemus, olkapäät takana, pää pystyssä ja rinta ulkona. Hyvä ryhti voi siis auttaa tuntemaan olosi paremmaksi.